کادوس گسکره

نگاهی به تالش و روستای گسکره...این سایت تقدیم به همه تالش زبانان بخصوص گسکره ای های عزیز (طوفان میرزایی گسکره ای) www.cados.ir

کادوس گسکره

نگاهی به تالش و روستای گسکره...این سایت تقدیم به همه تالش زبانان بخصوص گسکره ای های عزیز (طوفان میرزایی گسکره ای) www.cados.ir

زندگینامه شهید مرتضی‌ خواجوی‌



شهید مرتضی‌ خواجوی‌

 
بسیجی‌ شهید مرتضی‌ خواجوی‌ گسکره‌ای‌ فرزند نازعلی‌ به‌ سال‌ 1350 در روستای‌ کوچی‌چال‌ شهرستان فومن قدم‌ به‌ هستی‌ گذارد. پس‌ از اینکه‌ دوره‌ خردسالی‌ را طی‌ نمود، دوره‌ تحصیل‌ را آغاز کرد و تا پایه‌ی‌ اول‌ دبیرستان‌ به‌ ادامه‌ی‌ تحصیل‌ پرداخت‌. این‌ شهید بزرگوار در طی‌ دوران‌ تحصیل‌، علاوه‌ بر فراگرفتن‌ علم‌ و دانش‌، به‌ کار کشاورزی‌ نیز می‌پرداخت‌ و‌ پس‌ از ترک‌ تحصیل‌، مدتی‌ به‌ فعالیت‌های ‌کشاورزی‌ ادامه‌ داد.
در ماههای‌ پایانی‌ سال‌ 1366 بود که‌ با وجود سن‌ کم‌، داوطلبانه‌ از واحد بسیج‌ سپاه‌ فومن‌ به‌ سوی ‌جبهه‌های‌ نور علیه‌ ظلمت‌ رهسپار شد، تا به‌ کمک‌ رزمندگان‌ اسلام‌ شتافته‌ و در این‌ مهم‌، سهمی‌داشته‌ باشد. در دوازدهم‌ بهمن‌ ماه‌ این‌ سال‌، به‌ منطقه‌ غرب‌ اعزام‌ شد و مدتی‌ در آن‌ دیار به‌ مبارزه‌پرداخت‌، تا اینکه‌ سرانجام‌ در چهارم‌ فروردین‌ 1367، یعنی‌ در چهارمین‌ روز از بهار سال‌ جدید1367 در حین درگیری‌ با مزدوران‌ بعثی‌ در منطقه‌ی‌ جنگی‌ خرمال‌ عراق‌ براثر ترکش‌ خمپاره‌ به‌شهادت‌ رسید و بدین‌ طریق‌ به‌ وصال‌ دوست‌ نایل‌ آمد.
در وصیت‌نامه‌اش‌، چنین‌ می‌نویسد: «خانواده‌ گرامی‌ام‌، چه‌ مرگی‌ بهتر از شهادت‌ در راه‌ خداست‌.چه‌ مرگی‌ بهتر از شهید شدن‌ در جبهه‌های‌ دفاع‌ از نوامیس‌ مردم‌ است‌... برادرانم‌ بعد از شهادتم‌، دلداری‌ دهنده‌ پدر و مادر و خواهرانم‌ باشید و امام‌ عزیز را تنها نگذارید و پیرو ولایت‌ فقیه‌ باشید».

منبع: سایت شهدا نیوز فومن